۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

رفت و آمدهای بی حساب!

کازرون ما شهری کوچک است با مشکلاتی بزرگ که اگر حتی با مسؤولین شهر درباره آن ها به صحبت بنشینید متوجه می شوید آنان نیز به خوبی از این مشکلات آگاهی دارند. اما چرا این ضعف ها برطرف نمی شود و راهکار چیست؟
البته اگر قصد برشمردن مواردی که موجب عدم پیشرفت می شود را داشته باشیم به قول معروف حدیث مثنوی و هفتاد من کاغذ می شود و صحبت از تمام موارد در حوصله این مطلب نیست؛ اما می توان گفت که یکی از مهم ترین معضلاتی که به آن گرفتار هستیم، عزل و نصب های بی حساب و کتاب مدیران اجرایی است که معلوم نیست بر اساس چه معیارهایی منصوب می شوند و چرا پس از مدت کوتاهی کنار گذاشته می شوند.
یک سوال ساده که تصمیم گیرندگان و نهادهایی که وظیفه این عزل و نصب ها را به عهده دارند باید پاسخ دهند این است که:
اگر کسی لیاقت و شایستگی های لازم را برای انجام کاری ندارد، چرا انتخاب می شود؟ و اگر دارد و انتخاب می شود، چرا از ایشان حمایت نمی شود؟
به عنوان مثال می توان به قضیه شهردار محترم و سابق، جناب آقای حاصل عسکری اشاره نمود. زمانی که ایشان برای مدیریت شهرداری به کار گرفته شدند، همه می گفتند او یک معلم است و او را چه به مدیریت شهرداری؟ و مخالفت ها شروع شد! همین شخص پس از مدتی، صاحب تجربه شد، با کار آشنایی پیدا کرد و نشان داد مدیر توانایی است و حداقل، توان اداره شهری در اندازه های کازرون را دارد؛ اما بدون هیچ دلیلی تجارب ایشان که حاصل زحمات چند ساله بود نادیده گرفته شد و آنقدر با ایشان مخالفت شد و آنقدر کارشکنی صورت گرفت که جناب عسکری عطای این کار را یه لقایش بخشیدند و استعفا نمودند و شورای شهر هم به جای تلاش برای رفع موانع کار ، و دلگرم کردن ایشان برای تلاش بیشتر، بدون مطالعه و بررسی های لازم ایشان را برکنار کرد و حاصل این کار این می شود که امروز بیش از سه ماه است که شهردار نداریم.
یا به عنوان مثالی دیگر می توان از مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون ـ به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های علمی، فرهنگی شهرستان ـ نام برد که طی چند سال اخیر یا با عزل و نصب های بسیار روبرو بوده یا همواره سخن از تغییر است. این همه تغییر چه نتیجه ای در بر دارد؟ آیا سرنوشت بیمارستان آموزشی دانشگاه و عقب افتادن پیاپی ساخت آن و عدم رفع نیازهای درمانی مردم شهرستان که در نتیجه این رفت و ‌آمدها حادث می شود برای هیچ یک از مسؤولین اهمیت ندارد؟ این مساله در مورد مدیریت فعلی دانشگاه هم مطرح است و گروهی دائم از تعویض ایشان سخن می گویند. حال باز هم همین سوال مطرح است که اگر ایشان بد بودند چرا مدیریت این مرکز مهم علمی - فرهنگی، به ایشان سپرده شد؟ و اگر خوب بوده اند و معیارهای مورد نظر مسؤولین را دارا بوده اند، چرا نباید مورد حمایت واقع شوند؟
مساله؛ تایید یا تکذیب شخصی خاص نیست بلکه مشکل این است که این سنت نا مبارک برای عزل و نصب های بعدی نیز وجود خواهد داشت و شاید یکی از دلایلی که امروز کسی حاضر به پذیرفتن مسؤولیت شهرداری کازرون نیست همین است.
حاصل این رفت و آمدهای بی منطق، متضرر شدن شهروندان گرامی است و به همین دلیل است که تکمیل هر کاری در کازرون به 40 سال زمان نیاز دارد.
امیدوارم که از این پس با درایت مسؤولین، مدیران با نهایت دقت انتخاب شوند و پس از انتخاب حمایتی شایسته از آنان به عمل آید تا مدیران هم دلگرم تر و بهتر از پیش به انجام وظایف خود بپردازند و شهروندان عزیز از داشتن مدیرانی مسؤول و مسؤولانی مدیر به خود ببالند و بالندگی کازرون را نیز روزافزرون ببینیم.
توضیح: مطلب فوق در هفته نامه سلمان کازرون مورخه 10 /9/88 به چاپ رسیده است.

۲ نظر:

ابراهيم جوكار گفت...

سلام
متاسفانه در مملكت ما همه عزل ونصب ها بي حساب وكتاب انجام شده و مي شود و شايستگي و لياقت وسابقه كار در ان زمينه محلي از اعراب نداردو فقط بر اساس مسائل خطي و جناحي و روابط فاميلي و ارتباط با نمايندگان شكل مي گيرد اگر بخواهم مثالهاي در اين زمينه بزنم احتياج به يك پست طولاني دارد

رمضانی گفت...

درود بر جناب شجاعی عزیز