۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

فرهنگ رانندگی و رانندگی فرهنگی!

فرهنگ رانندگی و رانندگی فرهنگی!
رسیدن به آرامش در زندگی اجتماعی مستلزم رعایت قوانین موضوعه جامعه و حقوق دیگر افراد است و هر گونه تخطی از این موارد و احترام نگزاردن به حقوق دیگران، باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار و آشفتگی در زندگی روزمره تک تک افراد خواهد شد.
یکی از مهم ترین قوانین اجتماعی، که امروزه مورد احترام تمامی جوامع بشری قرار گرفته است قوانین راهنمایی و رانندگی است. توسعه صنعت حمل و نقل جاده ای و افزایش روزافزون خودروها و همچنین عبور راه های ماشین رو از میان شهرها و خطرات جانی ناشی از این نوع عبور و مرور، رعایت دقیق این قوانین را فوق العاده با اهمیت کرده است. همچنین امروزه یکی از شاخصه های مهم نظم پذیری جوامع، میزان تعهد افراد به مقررات راهنمایی و رانندگی است. از آن جا که فرهنگ را می توان مجموعه رفتار یک جامعه در امور گوناگون تعریف نمود، رفتار مردم و دید آنان نسبت به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی را نیز می توان فرهنگ رانندگی نامید. در این سطور، هدف، انتقاد از فرهنگ رانندگی در شهر خودمان است.
متاسفانه موارد بسیاری را می توان به عنوان دلایل ضعف فرهنگ رانندگی در شهرستان کازرون نام برد که در زیر به چند مورد از آن ها، که لطمه بیشتری به عبور و مرور روان می زند و خطرات بسیاری را هم برای خود راننده خاطی و هم دیگران به وجود می آورد ذکر می کنم با این امید که تلنگری باشد و گامی به سوی رانندگی مسوولانه:
1- پارک دوبله: این مورد که در همه جای شهر دیده می شود و در کند کردن آهنگ ترافیک نقش به سزایی دارد در خیابان ها ی منتهی به مرکز شهر و خصوصا خیابان 22 بهمن شمالی نمود بیشتری دارد. جا دارد که با توجه به تنگی خیابان های مرکزی شهر رانندگان عزیز توجه بیشتری به این موضوع نمایند و حتی برای یک لحظه هم به خود اجازه ندهند که اتومبیل خود را سد راه دیگران کنند.
2- توقف تاکسی ها در نقاط نزدیک به تقاطع: به عقیده نگارنده در این باب کمترین تقصیر به گردن رانندگان محترم تاکسی هاست چرا که اصولا طراحی ایستگاه های تاکسی در شهر ما با اشکالاتی مواجه است. چنان که بر خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی اغلب این ایستگاه ها فاصله ای کمتر از 15 متر با تقاطع ها دارند. حتی تابلوهای کارت پارک هم در خیابان های اصلی همین وضعیت را دارند و تا نزدیکی چهارراه ها برای پارک اتومبیل های شخصی درنظر گرفته شده است. طبعا این موارد کار راننگان تاکسی را سخت می کند و ضربه بزرگی به رفت و آمد سالم می زند که ضمن درخواست از مسوولین برای حل این مشکل از رانندگان تاکسی هم تقاضا دارم که سعی کنند فاصله مناسبی را از تقاطع ها برای سوار و پیاده کردن مسافران خود در نظر بگیرند.
3- توقف مسافرکش های بین شهری در نقاط پر رفت و آمد شهر: همیشه و همه جا رسم بر این بوده که برای مسافرکش های بین شهری، ایستگاه هایی در حومه شهر در نظر گرفته می شود و این خودروها در این اماکن اقدام به سوار و پیاده کردن مسافران خود می نمایند. اما در شهر ما پر رفت و آمدترین نقاط شهر، مانند میدان شهدا، سه راه ابوذر و سه راه نطنج توقفگاه آنان شده است و گره ترافیکی این نقاط بدین وسیله کورتر می شود که این هم رفتاری غیر مسوولانه از سوی رانندگان این مسافرکش هاست و امیدوارم هر چه سریع تر اصلاح شود.
4- عبور از چراغ قرمز: این پدیده که در هیچ جای کشور به اندازه ی شهر ما مصداق ندارد، علاوه بر این که حرکتی بسیار ناشایست است، خطرات جانی بسیاری نیز برای شهروندان و حتی خود شخص خاطی در بر دارد. در این بین موتورسواران بیش از همه مرتکب این عمل می شوند درحالی که خود بیشترین آسیب را در نتیجه این کار می بینند.
5- ورود کامیون ها و تریلرهای سنگین به شهر: حتما شما هم موارد فراوانی را دیده اید که ماشین های سنگین به راحتی در سطح شهر به رفت و آمد می پردازند و حتی گاه در کوچه های تنگ رفت و آمد می نمایند. این موضوع علاوه بر این که عبور و مرور را مختل می کند و موجبات آزار شهروندان را فراهم می آورد، به تاسیسات زیر زمینی شهر هم آسیب های جدی وارد می آورد که نتیجه آن را در گوشه گوشه شهر به صورت کند و کاوهای بسیار و مشکلات فراوان در رفت و آمد مشاهده فرموده اید. در این باب گاه دلیل این امر نگرانی رانندگان از عدم امنیت ماشین ها و بارهایشان عنوان می شود که همین جا نظر به اهمیت موضوع، ضمن تشکر از فرماندهی جدید نیروی انتظامی کازرون که در مدت کم حضور خود، بسیار تاثیرگذار بوده اند از ایشان تقاضا دارم به رفع این نگرانی و همچنین برخورد با رانندگان خاطی بپردازند.
6- مهم ترین و عجیب ترین دلیل ضعف فرهنگ رانندگی که در هیچ جای دیگر به شدت شهر ما وجود ندارد حرکت خلاف جهت اتومبیل ها و موتورسیکلت ها در خیابان های مختلف شهر است. اگر فقط چند دقیقه از وقت خود را صرف دقت به این موضوع نمایید به چشم خود این واقعیت عجیب، خطرناک و نادر را در تمامی خیابان های شهر می توانید مشاهده کنید. حتی به خاطر دارم که چندی پیش مسوولین شهر چاره حل مشکل ترافیک مرکز شهر را در یک طرفه کردن خیابان های سلمان و ابوذر دیدند – تصمیمی که در بسیاری از شهرها برای حل مشکل ترافیک مرکز شهر و جلوگیری از تخریب بافت سنتی گرفته می شود و مردم هم به آن احترام می گزارند - اما متاسفانه آن قدر همشهریان ما این قانون را ندیده گرفتند که مسوولین دوباره مجبور به بازگشت به حالت اولیه شدند.
هر چند در تمامی موارد فوق برخورد و نظارت انتظامی پلیس برای جلوگیری از سوء استفاده خاطیان اهمیت دارد و از متضرر شدن سایر همشهریان پیشگیری می کند اما سخن این است که چرا مردم نباید خود را متعهد به انجام قانون و احترام به حقوق دیگران بدانند؟
به امید روزی که هر کازرونی ، خود، یک پلیس باشد.

۴ نظر:

ابراهيم جوكار گفت...

سلام
بجز بند 5كه تقريبا" مختص كازرون است بقيه متاسفانه در تمام شهرها مشترك است و هر جا ميروي از اين كارها مي نالندولي بعضي از خود ناله كنندگان نيز درجاي خود ناله بعضي ها را در مي اورند اميدوارم احترام گذاشتن به حقوق ديگران براي همه جا بيفتد و همه به حقوق هم احترام بگذاريم نه به خاطر يك دقيقه زودتر رسيدن باعث شويمبعضي هرگز نرسند يا ديرتر برسند

فرید صلواتی گفت...

مصاحبه بارادیو زمانه

م.س.ن گفت...

سلام امیرخسرو عزیز و گرامی و نازنین و دوست داشتنی . استاد ارزشمند و بزرگوار و راستین زادبوم آریایی .
قانون در هر صحنه ای از زندگی دست آورد و نتایج تجربیات انسانی در مسیر یک زندگی بهتر و مفید تر است که از سوی دست اندرکاران در زمینه های مختلف پدید می آید تا انسانها در سایه یک سقف به تفاهم و توافق گروهی رسیده و آرامش را هر چه بیشتر در مسیر زندگی لمس نمایند . اما شرط اصلی رسیدن به نتیجه درست دست برداشتن از انتخابات فردی و خودخواهی های شخصی است تا در یک حرکت گروهی به حاصلی پیروز بخش دست یابیم .
همیشه نکته های انتخابی شما قابل تعمق و تفکر و تلنگری است تا بهتر ببینم. مثل همیشه سپاسگزار همه زحمات شما

رمضانی گفت...

سلام بر شما جناب شجاعی عزیز

مطلب بسیار بجا و یک آسیب شناسی منطقی ارائه نموده ید . این هم یکی از معضلات جامعه ماست که کم و بیش در همه جا دیده می شود. گاه خودمان هم مستثنی نیستیم عجله ، بهانه و ... و گاه هرچقدر هم که توجه کنیم باز هم قربانی این آسیبیم. پس همه باید رعایت کنیم.

سلامت باشید و سربلند