۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

نابودی کشاورزی در استان فارس

ایلنا: علی دیلمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در رابطه با وضعیت کشاورزی استان فارس گفت: متاسفانه به دنبال دو سال خشکسالی متوالی در استان کشاورزان در حد زیادی ضرر کرده و با مشکلات جدی کاری و معیشتی رو‌رو شده‌اند.

وی که از تولیدکنندگان جو و گندم استان است، افزود: طی این دو سال حداقل 50درصد محصول جو و گندم استان کاهش یافته و چغندر قند هم از رده کشت خارج شده است.

وی همچنین از تعطیل شدن 4 کارخانه قند استان خبر داد و گفت: به دنبال نابودی کشت چغندر قند به د لیل وادرات بی‌رویه شکر به کشور کارخانه‌های چغندر قند استان از دو سال پیش به طور کلی تعطیل شده و هیچ محصول چغندر قندی وجود ندارد که به کارخانه فرستاده شود.

دیلمی همچنین در پاسخ به سئوال ایلنا که چرا تاکنون اقدام موثری در ابطه با مشکلات کشت چغندر قند صورت نگرفته است گفت: استان فارس در سال 1385 میزان 810 هزار تن تولید چغندر داشته و در سال 86 این میزان به 400 هزار تن کاهش یافت و در سال گذشته به طور کلی تولید چغندر قند در استان از بین رفت و هیچ چغندر قندی تولید نشد و به دنبال همین مساله نامه‌های زیادی به وزیر نوشته و درصدد حل بحران برآمدیم اما دولت اقدامی موثر در این رابطه انجام نداده است.

وی همچنین ادامه داد: دولت تنها به فکر این است که شکر زرد به کشور وارد کرده و به کارخانه‌ها جهت تصفیه بدهد اما این مسله شاید مشکل کارخانه‌ها را به طور موقت حل کند اما به طوردائم هیچ مشکلی از بخش کشاورزی حل نخواهد شد.

این تولیدکنننده استان فارس گفت: کشت چغندر قند از درآمدزایی و اشتغال‌زایی بالایی برخوردار است چنانچه در ازای هر یک تن تولید چغندر قند 7 روز کاری برای کارگران کار تولید می‌شود و در این صورت برای 3 میلیون تن چغندر قند وارد شده به کشور محاسبه کنید چه میزان کارگر بیکار می‌شوند.

دیلمی در پاسخ به سئوالی که با وجود این که دولت از این آمار آگاه است پس چرا چنین سیاستی را برای کشت چغندر قند به کار گرفته گفت: کشاورزی ایران به طور کلی سیر نزولی خود را در چند سال گذشته طی کرده‌است و علت اصلی آن مشکلات زیربنایی و کشاورزی سنتی کشور است.

وی همچنین یادآور شد در حال حاضر تنها 45درصد برنامه‌های بخش کشاورزی در برنامه پنجم اجرا شده و 55درصد آن هنوز عملیاتی نشده است و با این روند نخواهیم توانست به برنامه چشم‌انداز 20 ساله دست یابیم. این عضو شورای مرکزی استان فارس در ادامه گفت: مشکلات فعلی کشاورزان استان نه تنها قدرت کشت را از آنها گرفته بلکه قدرت امرارمعاش را هم از آنها سلب کرده و دولت هیچ فکری برای این مسئله انجام نداده است.

این کشاورز استان فارس تصریح کرد: خشکسالی و کم آبی در 2 سال گذشته نه تنها کشاورزی استان را نشانه گرفته بلکه به محیط زیست آسیب رسانده و دریاچه‌های بختگان، پریشان، مهارلو را خشک کرده و محیط زیست به خطر افتاده است.

۱۱ نظر:

امین سیّاح پور گفت...

درود بر شما.
دیکه کاری به دولت نداریم.
یعنی اصلاً دولت نداریم.
فقط خدا کنه بارون بیاد.
این پست سه بار تکرار شده.
تصحیح بفرمایید.
سبز باشید.

عسل بانوی خودمون گفت...

چرا ایراد وبلاگتون رو برطرف نمیکنین ؟ به نظرم چند روز یکبار به اینجا سر میزنین . خب دختر آقای کلهر هم که رفت آلمان و پناهنده شد . آی کیف کردم .

م.س.ن گفت...

سلام امیرخسرو عزیز و نازنین و مهربان و استاد بزرگوارم . امیدوارم که سلامت و خوشحال باشید. خیلی از گنجینه های بزرگ طبیعی و غیر طبیعی کشور ما در حال نابودی است . در کشوری که زبانش زبان آتش و خون است هر اتفاقی می تواند بیفتد و هیچ عجیب نیست.

فرید صلواتی گفت...

.بايد معادلات را به هم ريخت و برای رسيدن به هدف ديوانه شد

عسل بانوی خودمون گفت...

دختر آقای کلهر هم که جیم زد !!! دست این بچه ها درد نکنه که خوب جلوی والدین متحجر و خیانتکارشون می ایستن .

دشم زياري گفت...

سلام امير جان
اميدوارم روزي بيايد كه گزينش فله اي مديران پايان يافته باشد. به درستي كه از عوامل موثر بر كندي روند توسعه عدم توجه به تطبيق شاغل با شغل مورد نظر ات.
پاينده باشيد

دکتر غریب فاضل نیا گفت...

با سلام و عرض ارادت
سرنوشت خیلی از مقولات دیگر نیز به همین نحو است. در واقع در خیلی از زمینه های دیگر نیز از اهداف برنامه چشم‌انداز 20 ساله عقب هستیم. به تحیل برخی صاحب نظران ریل توسعه کشور رو به ناکجا آباد است.عده ای هم فریادشان نسبت به متولیان توسعه کشور این است: ما را به خیر شما امید نیست- شر مرسانید.
ممنون و تشکر.

عسل بانوی خودمون گفت...

مگه شما کشاورزی عزیز من ؟!!! به کار خودت برس ... شده مدعی العموم به خدا...

عسل بانوی خودمون گفت...

صفات خوب شما رو نوشتم . بیائین بخونین .....

دكتر اسفنديار دشمن زياري گفت...

سلام استاد
سپاس از نظر هاي بسيار عالي و ارزنده شما

عسل بانوی خودمون گفت...

مزاحم تلفنی !!!