۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

خلف وعده

خُلف وعده

در روابط انسانی و اجتماعی همواره آداب و صفاتی وجود دارند که مورد احترام تمامی افراد بشر و مجموعه های انسانی هستند. صفاتی چون راستگویی و صداقت، امانتداری، حسن خلق، وفای به عهد و... که هر یک از آن ها جایگاهی خاص به فرد دارنده آن در اجتماع می بخشد و او را در مقام احترام افراد جامعه قرار می دهد وعدم پایبندی به هر یک از موارد فوق مطرود و منفور انسان است.

وفای به عهد نیز یکی از صفات پسندیده ی بشری است که هم از نگاه دنیوی و هم از نگاه اخروی ارزشمند و شایسته است؛ چنان که شما می توانید در روابط خود از این مساله برای آزمایش شخصیت و منش افراد در برخورد با خود استفاده کنید. بی شک کسانی که برای شما ارزش و احترام قائلند، به وعده ای که با شما دارند عمل خواهند کرد و این معیار خوبی برای شناخت افراد است. البته وفای به عهد را می توان به موارد بسیاری تسری داد اما حتی اگر دوستی بدون دلیل موجه یک خلف وعده زمانی را نیز با شما به جا نیاورد باید در دوستی او شک کنید.

اسلام نیز که از سوی خداوند به عنوان بهترین آیین اجتماعی و انسانی برگزیده شده است و عمل به دستورات آن ضامن سعادت دنیوی و اخرویست بر تمامی موارد فوق صحه می گذارد؛ رعایت این رفتار را بر انسان واجب می داند و در مقابل، نتیجه رعایت این موارد را برخورداری از پاداش دنیوی و اخروی معرفی می نماید و یکی از مواردی که در این آیین انسان ساز ـ در قرآن، نهج البلاغه و سایر منابع اسلامی و شیعی ـ مورد تاکید فراوان قرار گرفته، وفای به عهد است. هر چند پرداختن به تمامی موارد ذکر شده در این منابع از حوصله این نوشتار خارج است اما به عنوان مشتی از خروار به دو آیه از قرآن و دو مورد از نهج البلاغه اشاره می شود تا اهمیت این موضوع بیش از پیش روشن شود:

از آیه هایی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، آیه 34 از سوره "اسرا" است که در آن خداوند می فرماید:

أَوْفُوا بالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً
... به عهد (خود) وفا كنيد كه از عهد سؤال مي شود.

بنا بر این آیه، انسان در مقابل خلف وعده خود در آخرت مؤاخذه خواهد شد.

پس به عهد و پیمانی که با دیگران بسته اید وفا کنید تا مورد بازخواست الهی واقع نشوید.

در جاي ديگر، قرآن مجيد وفاي به عهد را یکی از نشانه های افراد نيكوكار دانسته و مي فرمايد:
... الْمُوفُونَ بعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا) ... بقره / 177 (
... نيكوكاران كساني هستند كه به عهد خود (هنگامي كه عهد بستند) وفا مي كنند.

در نهج البلاغه نیز اميرمؤمنان ـ علی (ع) ـ در فرمان خود به مالك اشتر می فرماید:
إياك... ان تعدهم فتتبع موعدك بخلفك... و الخلف يوجب المقت عندالله و الناس، قال الله تعالي «كبر مقتاً عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون) . نهج البلاغه، صبحي صالح، نامة 53.)
بپرهيز از اينكه به مردم وعده بدهي و تخلّف كني... زيرا (تخلف از وعده) موجب خشم خدا و مردم خواهد شد، چنانكه قرآن مي فرمايد: "نزد خدا بسيار خشم آور است كه بگوييد چيزي را كه به آن عمل نمي كني".

همچنین در جای دیگری از این نامه، امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ به مالك اشتر فرمان می دهد كه اگر به دشمن خود هم وعده اي داده اي بايد به پيمان خود وفا كني؛ و شاید این سخن گهر بار اهمیت وفای به عهد را بیشتر مشخص کند:
و إن عقدت بينك و بين عدوك عقدة، او البسته منك ذمةً، فحط عهدك بالوفاء وارع ذمّتك بالامانةِ، و اجعل نفسك جنة دون ما اعطيت، فإنّه ليس من فرائض الله شيء الناس اشد عليه اجتماعا، مع تفرق اهوائهم، و تشتّت آرائهم، من تعظيم الوفاء بالعهود و قد لَزم ذلك المشركون فيما بينهم دون المسلمين لما استوبلوا من عواقب الغدر فلا تغدرنّ بذمّتك و لا تخيسن بعهدك و لاتختلن عدوك فإنه لا يجتري علي الله إلا جاهل شقي، و قد جعل الله عهده و ذمّته أمناً أفضاه بين العباد برحمته و حريماً يسكنون إلي منعته. (نهج البلاغه صبحي صالح، نامة 53(.
اگر بين خود و دشمنت پيماني بستي و يا تعهد كردي كه به او پناه دهي، جامه وفا را بر عهد خود بپوشان و تعهدات خود را محترم بشمار و جان خود را سپر تعهّدات خويش قرار ده! زيرا هيچ يك از فرايض الهي مانند وفاي به عهد و پيمان نيست كه مردم جهان با تمام اختلافاتي كه دارند نسبت به آن اينچنين اتفاق نظر داشته باشند و حتّي مشركان زمان جاهليت آن را مراعات مي كردند، چرا كه عواقب پيمان شكني را آزموده بودند. بنابراين، هرگز پيمان شكني مكن و در عهد خود خيانت روا مدار و دشمنت را فريب مده، زيرا غير از شخص جاهل و شقي، كسي گستاخي بر خداوند را روا نمي دارد. خداوند عهد و پيماني را كه بنام او منعقد مي شود با رحمت خود مايه آسايش بندگان و حريم امني برايشان قرار داده تا به آن پناه برند... .
در آئين مقدس اسلام وفاي به عهد يكي از وظايف مسلمين است، خواه موقع جنگ باشد يا در حال عادي، طرف پيمان مسلمان باشد يا غيرمسلمان، كه براي نمونه به برخي از آيات و رواياتي كه در اين باره رسيده است پرداخته شد.

امید آن که همه ما در رفتار و گفتار خود همواره به اصول انسانی و اسلامی پایبند باشیم به برکت توجه و توفیق الهی.

توضیح: مطلب فوق در هفته نامه سلمان کازرون موخه ۱۵/۱۰/88 به چاپ رسیده است

۱۳ نظر:

اباهيم جوكار گفت...

سلام
اگر به دستورات اسلام عمل مي كرديم حالا وضعمان اينطور نبود و اين قدر جوانان را نسبت به اسلام بدبين نمي كرديم

فرید صلواتی گفت...

سلام به پسرم مانی

خانم معاون گفت...

سلام :
دوچیز هست که در آفتاب گردش نیست
وفای عهد در این عهد و سایه ی عنقا
واقعا که در این روزگار وفای به عهد را کمتر می بینیم ، درصورتی که در اسلام به آن خیلی سفارش شده است .
به هیچ گوش نوایی زخوشدلی نرسد
که شد ز ساز به یک بار ارغنون وفا
موفق باشید.

ناشناس گفت...

سلام استاد
نظر شما در مورد انقلاب درون چیست؟
در خدمتتان باشیم.

فرید صلواتی گفت...

اینبار می خواد یه قناری حصاری براتون بخونه

م.س.ن گفت...

سلام بر استاد عزیز و بزرگوار و گرامی و سرور نازنین و دوست داشتنی امیر خسرو عزیز . امیدوارم که خوشحال و سلامت باشی . همیشه بهترین ها و زیباترین ها را از دست رنج زحمات و تحقیقات و انتخاب های ارزشمندتان آموخته ام.. مطالبی که هیچگاه از یاد و خاطرم نمی رود و برای من عزیز تر آنکه هر گاه پس از آن در هر کجا چیزی در این مورد بشنوم و یا ببینم اول از همه صفحه باشکوه این مکان مقدس و ارزشمند را به خاطر م می آورد . پاینده باشی و پوینده و همیشه پارسا ای به آفرین مرد آریایی.

عسل بانوی خودمون گفت...

جوانمرد چون وعده دهد وفا کند . این رو جناب سعدی گفته .

محمودرضا پولادی گفت...

سلام امیر جان
اسلام سرشار است از آئین مهربانی و عطوفت و اخلاق و درس زندگیست افسوس کهما فقط به ظواهر دین پایبندیم

محمودرضا پولادی گفت...

سلام استاد امیر خسرو خان
شما که هنوز هم بر همان پست قبلی مانده اید منتظر مطالب ارزشمندتان هستم

مارال گفت...

درود بر شما

متن کامل از وفای به عهد بیان کرده اید

ما هم دنبال انسانش می گردیم!!!!!

دوست عزیز خیلی وقته از شما خبری نداریم، خواستم احوالاتی بپرسم. همیشه حضور سبز شما برای ما دلگرمی بوده، خوشحال می شم که همیشه ما را همراهی کنید

امید که همیشه سلامت باشید

مانا باشید

خانم معاون گفت...

سلام :

ولادت مولی الموحدین امیرالمومنین حیدر کرار شیر خدا مولود کعبه وفرا رسیدن روز

پدر را خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنم.التماس دعا !

ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود / خاک تا هفت آسمان، بغض تغزل کرده بود

حتم دارم در شب میلادت، ای غوغاترین / حضرت حق نیز در کارش تأمل کرده بود

هر فرشته، تا بیایی، ای معمایی ترین / بال های خویش را دست توسل کرده بود

فرید صلواتی گفت...

اینها تنها یک کابوس است[ناراحت]

انديشه وب گفت...

سلام
با مطلبي به روزم و منتظر قدوم و نظرات گهربار شما
شاد باشيد و پاينده